Nie udaje Ci się schudnąć? Zobacz dlaczego!

0
257

Odżywiasz się zdrowo? Regularnie ćwiczysz? Pijesz dużo wody, a jednak Twoja waga ani drgnie? Aby uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, w pierwszej kolejności zrób porządek w swojej głowie. Sprawdź, dlaczego nie udaje Ci się schudnąć!

Słowo dieta

Słowo dieta prawie zawsze kojarzy się z czymś negatywnym i trudnym do osiągnięcia, bo z przestrzeganiem rygorystycznych reguł. Nie możesz jeść słodyczy, białego pieczywa, kawałka tortu na urodzinach mamy. Zakazy, zakazy, zakazy, a przecież nikt z nas ich nie lubi. Jeśli przejdziesz „od jutra” na dietę, to bądź prawie pewny, że nie uda Ci się wytrwać w swoim postanowieniu. Siła słów w odchudzaniu odgrywa ogromną rolę. Co w zamian? Świadoma zmiana stylu życia. Dołącz również do tego pozytywne wyobrażenia na temat zdrowego jedzenia. Zdrowe ciasto też może być pyszne i… słodkie. A i jedno ciasteczko „od czasu, do czasu” nie zaszkodzi.

Myślenie dychotomiczne

Myślenie w kategoriach „wszystko albo nic”. Zjedzenie „czegoś” małego, niedozwolonego traktujesz jak osobistą porażkę. Często jedna kostka czekolady staje się zapalnikiem do zjedzenia całej tabliczki. No bo przecież: „I tak nie wytrwałem w swoim postanowieniu, więc co mi zależy?”. W odchudzaniu, czyli zdrowym stylu życia najważniejszy jest balans. Nie ma takiej fizycznej możliwości zrezygnowania do zera np. z jedzenia słodyczy. Przynajmniej na początku. Słodycze kuszą na każdym kroku i opieranie się im, nie jest dobre dla Twojej psychiki. Warto utrzymać równowagę, a nie popadać ze skrajności w skrajność.

Nadmierne uogólnienia

Jedna porażka nie musi pociągać za sobą następnych. Jeśli raz podwinie Ci się noga, nie możesz się załamywać i mówić sobie, że jesteś beznadziejny i że nie dasz rady. Musisz docenić to, co dla siebie robisz a przestać załamywać się, kiedy zdarzy Ci się zjeść kawałek pizzy. Codziennie przez tydzień zapisuj swoje sukcesy i porażki. Po 7 dniach otwórz zeszyt i zrób proste dodawanie. Jestem pewna, że zdziwisz się otrzymanym wynikiem.

Selektywna uwaga

Nadmierne koncentrowanie się na szczegółach. Postanowiłeś codziennie ćwiczyć, włączasz program treningowy, a tam już w 1 minucie każą wykonywać Ci pompki, których nie znosisz. Zanim dobrniesz do końca, zamykasz laptopa i w ekspresowym tempie kładziesz się na kanapie. Może warto było, zamiast pompek wykonać przysiady i ćwiczyć dalej? Jestem pewna, że po zakończeniu treningu byłbyś z siebie dumny, że dotrwałeś do końca i nie rozpamiętywałbyś tych nieszczęsnych pompek przez resztę dnia.

Emocje górą

Przekonanie, że „coś” jest prawdą, tylko dlatego, że tak czujemy. Nie odżywiasz się zdrowo, nie ćwiczysz tylko dlatego, że czujesz, że się nie uda? Skończ z tym raz na zawsze. Pozbądź się negatywnych emocji i po prostu zacznij działać.

Nadużywanie stwierdzeń „muszę”, „powinienem”

Zamień je na słowa „chcę” i „potrafię”. Niech to, co robisz będzie dla Ciebie przyjemnością, a unikniesz rozczarowań i nadmiernej frustracji, gdy podwinie Ci się noga. Pamiętaj również, że szczupła sylwetka ma być efektem ubocznym w Twoim procesie odchudzania. Badania pokazują, że najmocniejszym fundamentem w jej uzyskaniu jest nasze zdrowie.

 

Czas

Odchudzanie to proces długotrwały. Nie da się schudnąć 10kg w miesiąc. Do tego potrzebna jest praca w postaci całkowitej bądź częściowej zmiany nawyków żywieniowych. Nowe nawyki mają towarzyszyć Ci do końca życia, nie na miesiąc.

Odnajdujesz się w którychś z punktów? Jeśli tak, postaraj się zmienić podejście w swojej drodze po zdrowie.

____________

Sylwia Olszewska– psychologi trener umiejętności miękkich. Tworzy w sieci miejsce o nazwie Tu Się Rozwijam. Dzięki swoim autorskim warsztatom pomaga ludziom odzyskiwać kontrolę nad jedzeniem. Jej zainteresowania od wielu lat krążą wokół psychologii zdrowia i psychodietetyki.
https://www.facebook.com/tusierozwijam/
https://www.instagram.com/tusierozwijam/

 

 

_

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here