Instalując układy hydrauliczne, klienci często stają przed dylematem wyboru rodzaju pompy hydraulicznej, którą należy zastosować. Ten artykuł może pomóc tym, którzy wciąż są niezdecydowani co do swoich preferencji.
Dyskusja pomiędzy posiadaczami pomp zębatych a posiadaczami pomp osiowo-tłokowych jest odwieczna, jak wojna pomiędzy fanami Pepsi i Coca-Coli. Właściciele ciężarówek z hydroforem nie mogą dojść do porozumienia, która pompa jest lepsza. Tak, oba z powodzeniem radzą sobie z pompowaniem cieczy hydraulicznej. Mimo to, niektórzy preferują pompy osiowe, podczas gdy inni szaleją za pompami zębatymi. Dlaczego tak się dzieje?
Przede wszystkim dlatego, że między tymi jednostkami hydraulicznymi istnieją istotne różnice, które decydują o ich zaletach i wadach. Aby zrozumieć, która pompa zasługuje na miano najlepszej, należy zbadać ich mocne i słabe strony.
Co dowiesz się z artkułu?
Pompa wielotłoczkowa osiowa
Pompa tłokowa osiowa działa poprzez obracanie wału i połączonego z nim bloku cylindrów. Cylindry poruszają się osiowo w celu wytworzenia ciśnienia i pompowania cieczy przez układ hydrauliczny. Naprawa pompy hydraulicznej jest stosunkowo droga w utrzymaniu jeżeli nie korzystamy z niej prawidłowo
Ten typ pompy hydraulicznej jest najbardziej popularny i rozpowszechniony w nowoczesnej technologii. Głównym powodem jest najlepszy rozmiar i waga w porównaniu z innymi pompami. Jednostki z tłokiem osiowym mają jeden z najlepszych stosunków wielkości i masy do mocy wyjściowej. Na przykład, 60-litrowy „tłok osiowy” waży o 3 kg mniej niż jego odpowiednik w postaci przekładni. Regeneracja pomp hydraulicznych(https://hydromotor.pl) jest trudna do naprawy ze względu na dużą liczbę skomplikowanych części ruchomych.
Pompy osiowe są w stanie pracować pod wysokim ciśnieniem i przy wysokich obrotach silnika. Dotyczy to nie tylko urządzeń stosowanych w samochodach. Na przykład, niektóre przemysłowe osiowe pompy hydrauliczne czują się świetnie, pracując z prędkością 20.000 obrotów na minutę.
Plusy:
- Stosunkowo niewielki rozmiar i waga przy dużej mocy;
- Zdolność do wydajnej pracy przy wysokich obrotach;
- Wytrzymuje wysokie ciśnienie całkowite w systemie;
- Wysoka wydajność.
- Naprawa silnika hydraulicznego odbywa się w renomowanych warsztatach.
Minusy:
- Wyższa cena w porównaniu do pomp zębatych;
- Mniejsza żywotność i częstsze awarie;
- Trudne do samodzielnej naprawy.
- naprawa silnika hydraulicznego powinna odbywać się w renomowanych warsztatach.
Hydrauliczna pompa zębata
Ten typ jednostki pompuje olej hydrauliczny za pomocą obracających się kół zębatych, które są w stałym zazębieniu ze sobą. Obrót kół zębatych wytwarza podciśnienie, które umożliwia przepływ oleju ze zbiorników hydraulicznych do komory roboczej, a następnie przez cały układ.
„Istnieją dwa rodzaje zębników – zewnętrzne i wewnętrzne. W pierwszym przypadku koła zębate znajdują się obok siebie, w drugim jedno jest osadzone w drugim. Zasada działania jest zawsze taka sama i opiera się na wytworzeniu próżni w miejscu, w którym części wychodzą z oczka.
W przypadku hydraulicznej pompy zębatej istotne jest, aby poszczególne części dokładnie do siebie pasowały. Uszkodzone lub „luźne” przekładnie powodują szybką utratę wydajności i prowadzą do awarii urządzenia. Regeneracja silnika hydraulicznego powinna odbywać się w renomowanych wartsztatach.
Zalety:
- Niezwykle prosta konstrukcja. Naprawy i konserwacja są bezproblemowe;
- Niedrogi w porównaniu do innych pomp;
- Stabilna praca bez pulsacji cieczy roboczej;
- Zdolny do efektywnego pompowania cieczy roboczej o wysokiej lepkości;
- Niski poziom hałasu.
Wady:
- Cichość. Pompa zębata nie jest przystosowana do wysokich prędkości obrotowych silnika. Praca w tym trybie może powodować nadmierne obciążenia zębników, ich wgłębianie się w ścianki komory roboczej i awarię pompy;
- Niska sprawność w porównaniu z pompami tłokowymi;
- Niezdolność do pracy przy wysokich ciśnieniach.
Podsumowanie
W walce koła zębatego z tłokiem nie ma zwycięzcy. Każdy typ pompy hydraulicznej ma swoje unikalne zalety. Dlatego też zarówno pierwszy, jak i drugi sprzedają się równie dobrze.
Przy wyborze „serca” dla hydrauliki samochodowej należy kierować się zadaniami i warunkami, w jakich pojazd będzie eksploatowany. Jeśli jest on używany do transportu ładunków bez poważnej nadwagi i często znajduje się z dala od dobrych stacji serwisowych, lepiej wybrać motoreduktor. Jeśli jednak potrzebujesz dużej mocy i zawsze masz możliwość przeprowadzenia skomplikowanych napraw – preferuj jednostki z tłokiem osiowym.